Villkor

Här hittar ni svar på dem vanligaste frågor som ni som kund kan ställa till oss. Ni hittar även villkor som gäller vid samarbete mellan Kund och Urban Fresh AB.

Allmänna villkor samt tecknande av städabonnemang mellan privatkund och Urban Fresh AB.

Allmänna villkor nedan gäller mellan Kunden och Urban Fresh AB. Med kunden anses den person som har tecknat avtal med Urban Fresh AB, muntligt eller skriftligt. Kontraktskrivningen sker i dem flesta fall elektroniskt via mejl och kunden i detta fall ger sitt fulla medgivande att avtalet är juridiskt bindande trots att det saknas Urban Fresh representanters eller kundens fysiska underskrifter. Avtalet är bindande för den person som skriver sitt personnummer och sitt namn i avtal som presenteras av Urban Fresh AB.

Jag har noga läst igenom avtalet, förstått dess innebörd och godkänner samt samtycker till samtliga punkter som avtalet innefattar.

Jag lovar att uppdatera min kontaktinformation vid behov.

Jag kommer också uppdatera mig själv om nyheter inom bolaget på deras hemsida.

Urban Fresh säljer städtjänster under domännamnet www.urbanfresh.se.

• Kunden har ett städobjekt som säljaren har besiktigat eller godkänt att utföra en provstädning i före uppstart av hemserviceuppdrag.

• Urban Fresh och kunden är insatta i städobjektets lokalyta samt har överenskommit de städmoment som ingår i städobjektet. Man har från båda parter accepterat städtid, städdag, städfrekvens och städupplägg.

• Urban Fresh och kund tecknar ett kontrakt efter första provstädningen. Detta är giltigt från och med det datum då arbetet ska påbörjas enligt överenskommelse mellan parterna. Kontraktet är överenskommelse via mejl eller sms. Vid behov kan kunden begära en skriftlig avtal.

"Automatiskt skatteavdrag för privatpersoner"

  • Kunden önskar erhålla det automatiska skatteavdraget för privatpersoner och faktureras därför totalsumman efter RUT-avdrag för städningen.
  • Om fler personers RUT-avdrag skall användas, administreras detta med procentfördelning.
  • Nekar skatteverket RUT-avdrag eller kunden uppgivit felaktigt personnummer faktureras städningens fulla belopp utan RUT-avdrag. Urban Fresh fakturerar även en administrativ för manuell skatteverkshantering motsvarande 300kr.
  • Kunden ansvarar för att RUT-avdrag finns på personnumret. Kunden ansvarar för att skriftligen meddela Urban Fresh om förändringar för kundens möjlighet till RUT-avdrag.

"Provstädning"

  • Provstädning är en prova-på-tjänst för nya kunder som kunden kan avbryta tjänsten utan någon som helst motivering.
  • Provstädningen är icke bindande, kunden meddelar skriftligen sin avbeställning senast 3 dagar efter utförd provstädning. Därefter gäller ordinarie uppsägningstid. Vid provstädningen tilldelas en städare som kommer vara den återkommande städare för hushållet.
  • En provstädning tar ofta lite längre tid. Omfattningen görs upp med oss vid provstädningen.
    Debitering för provstädning sker enligt överenskommen taxa.

"Kommunikation mellan Urban Fresh och kunden"

  • Kunden ska vid kontraktsskrivning uppge en mejladress som är tillgänglig för kunden även under ledighet och semester. Detta är viktigt att all kommunikation sker elektroniskt mellan kund och Urban Fresh AB. Uppger kunden en jobbadress eller någon annan adress som den inte har tillgång till så kan det inte åberopa att informationen inte nått kunden. Detta gäller t.ex. vid ändringar i avtalstexten och vid ledighet och semesterinformation, från kundens sida men också från Urban Fresh s sida. Villkoren för avtalet kan ändras vid var tid av Urban Fresh .

"Förändringar i avtalstext och allmänna villkor"

  • Eventuella förändringar i de allmänna villkoren meddelas via e-mail till kunden. Urban Fresh genomför förändringarna 30 dagar efter att de kommunicerats till kund.
  • Eventuella förändringar i avtalstexten kommuniceras via e-mail till kunden. Kunden har 14 dagar på sig att skriftligen påpeka att denne inte godkänner ändringarna. Om kunden ej kommit in med något meddelande anser bägge parter att ändringarna har accepterats.

"Sjukdom hos ordinarie personal"

  • Samtliga kunder hos Urban Fresh har ett städabonnemang. Städabonnemanget innebär att en ordinarie städare återkommer till kunden på en bestämd dag med en bestämd frekvens.
  • Om ordinarie personal är sjuk eller har semester skickas vikarie. Urban Fresh kan i de flesta fall sätta in en vikarie antingen under den ordinarie städtiden, eller på en annan tid, men kan inte garantera att det är möjligt i alla fall. Om Urban Fresh inte har en tillgänglig vikarie meddelas detta till kunden snarast möjligt.
  • Om en vikarie sätts in kan Urban Fresh inte garantera att städningen uppnår samma kvalitet som då ordinarie personal arbetar hos kunden. Precis som vid en provstädning är det ett helt nytt städobjekt för vikarien, vilket innebär att hen är ny med städmomenten i det aktuella hemmet. Urban Fresh kommer inte att kompensera kunden för eventuell sämre kvalitet.

"Tidsåtgång för städning"

  • Ordinarie städtid specificeras i arbetsordern, vanligtvis mellan 2.5-8 timmar.
  • Vid första tillfället kan städningen ta flera timmar extra.
  • Efter genomförd provstädning meddelar Urban Fresh en realistisk tidsåtgång för städning av den aktuella bostaden och uppdaterar arbetsordern.
  • Tidsåtgången för hemstädningen beror på faktorer som t ex hur man möblerat, om man har barn och husdjur, om man plockar upp efter sig eller överlåter det åt Urban Fresh etc.
  • Om Urban Fresh anser att städningen kommer att ta längre tid än överenskommen arbetsordern meddelas kunden att en tidsökning krävs för att ett fullgott resultat ska uppnås. Det är inte möjligt att ta bort ordinarie arbetsuppgifter / städmoment, eller exkludera vissa utrymmen, i syfte att minska tidsåtgången. Endast extramoment som t ex strykning är möjliga att ta bort.
  • Urban Fresh behöver inget godkännande från kunden i förväg, men om kunden inte är nöjd med tidsökningen ska detta meddelas via e-mail till Urban Fresh senast 3 dagar efter att kunden fått informationen. Urban Fresh kommer då att i en dialog med kunden arbeta för att komma fram till ett gemensamt beslut som bägge parter kan acceptera.
  • Punktstädning är ej möjligt inom Urban Fresh.

"Städtid och städdag"

  • Urban Fresh har två ordinarie städpass per dag, ett mellan kl 8.00 – 12.00 och ett mellan kl 13.00 – 17.00.
  • Kunden kommer att få samma städtid som vid provstädningstillfället, t ex om kunden får en provstädningstid vecka 2, onsdag klockan 08.00 så kommer kundens fasta tid i fortsättningen vara onsdagar jämna veckor kl. 08.00 under det fortsatta abonnemanget. Byte av städtider och städdagar görs endast med samråd av Urban Fresh.
  • Urban Fresh har möjlighet tidigarelägga / utöka förmiddagspass respektive förlänga eftermiddagspass om kunden önskar det och om schemat tillåter detta.
  • Kunden medger att denne noga kontrollerat att överenskommen städtid och städdag passar bra minst några månader framöver. Kunden är införstådd med att byten är svåra att genomföra och oftast innebär en lång väntetid.

"Städupplägg"

  • Urban Freshs städprocess finns på hemsidan. Avvikelser från denna skrivs in i arbetsordern så det syns på schemat. Arbetsordern med avvikelser används sedan under hela städabonnemangets tid. Känsliga objekt hos kunden kommuniceras skriftligt till Urban Fresh.
  • Arbetsordern består under hela abonnemangstiden. Små justeringar vid enstaka tillfällen är möjliga att genomföra, men ändringar från månad till månad eller från gång till gång accepteras inte. Det är inte heller möjligt att ändra i ordinarie städupplägg för att få in extra moment som t.ex stortvätt.
  • Tidsåtgången för en hemstädning är beräknat utifrån att kunden har en regelbunden städning minst varannan vecka. Alla extramoment som storstädning och t.ex. ugnsrengöring sker på extra tid utöver städabonnemanget. Villkor för dessa extramoment tas direkt med Urban Fresh via mail.

"Tvätt och strykning"

Tvätt och strykning kan därefter ingå i en ordinarie städmall. Vid mindre städobjekt kan även en överenskommelse vara att man rengör ugn vid varje tillfälle. Prata gärna med oss vid provstädningen.

"Kompensation och prisavdrag"

OBSERVERA! Alla reklamationer och frågor tas direkt med Urban Fresh. Våra samarbetspartners tar betalt om man kontaktar dem. Detta kan Urban Fresh AB bli tvungna att fakturera kunden för senare.

Urban Fresh AB säljer städabonnemang och tar bara betalt för detta. Om kunden är missnöjd får denne direkt avbryta samarbetet men betala för den tid Urban Fresh varit hos kunden och eventuell uppsägningstid.

Kompensation vid dåligt utförd städning ges bara vid direkt överenskommelse med kund. Självklart förstår Urban Fresh att en städare kan ha haft en dålig dag, och om vi tillsammans kommer överens om en ersättningsnivå som vi båda accepterar frångår vi regeln att man måste betala för en städning man är missnöjd med.

Avdrag på en faktura får inte ske utan medgivande från Urban Fresh. Utbetalningar av skador sker direkt till kundens bankkonto och får på inget sätt kvittas mot kundfakturor.

Utbetalningar med ersättning för förstörda saker sker endast mot uppvisande av originalkvitto från kunden till oss. Kompensation ges i vanliga fall mot uppvisande av kvitto på det förstörda objektet och den nya inköpta varan. Saknas originalkvitto så måste produkten överlämnas till Urban Fresh för värdering om bolaget så önskar. Detta gäller alla varor där kunden vill ha kompensation över 300 kr. Är skadan på ett fast objekt och åtgärdandet av skadan kostar mer än 300 kr så ska Urban Fresh ha rätt att reparera skadan eller ha rätt att anlita ett företag för att åtgärda skadan om bolaget så önskar.

Ny vara köps in av kund och ersättning betalas ut i efterhand. Inga avdrag kan göras mot eventuell kundfaktura för hemstädning. Utbetalningarna sker inom 30 dagar från att beslut fattats om att utbetalning ska göras.

Vid flyttstädning ska reklamationen avseende golv och fönster göras direkt och kunden ska ta bilder på alla fel innan inflyttning av ny ägare/hyresgäst sker. Golv och fönster ska inte åtgärdas om inflyttningen har redan skett.

Kompensation på städmaterial och städutrustning ges inte. Oberoende av orsak till att städutrustningen går sönder ges ingen ersättning till kunden. Städmaterial och städutrustning används för att utföra tjänsten. Det är inte möjligt att undvika slitage på städutrustningen. Även tekniska fel kan uppstå. Av dessa skäl står kunden för inköp, med också underhåll av städmaterial och städutrustning i sin bostad.

Kompensation på förstörd tvätt ges ENDAST då kunden före uppdragets början skickat in klara instruktioner via mail om tvätt och torkanvisningar på samtliga plagg och själv sorterat tvätten inför varje gång. Vid sortering ska klara instruktioner finnas med lapp att den här tvätten ska tvättas i 40 grader kulörtvätt exempelvis. Med samtliga plagg menas att kunden delar in plagg i skjortor, tröjor, byxor, jeans, underkläder, sängkläder, handdukar, dukar, vanliga kläder som t-shirts, linnen, mjukisbyxor osv. Det är också mycket viktigt att ge information som att skjortor endast får torkas i 40% torkskåp hängandes på galge. Eller att tröjor ej får hängas på galge utan endast torkas i torkskåp på liggandes på kalltork utan värme. I informationen till oss måste samtlig information finnas med. Sortering av kläder är ett måste. Utan sortering tvättas alla kläder i 40 grader, vitt eller kulörtvätt. Alla plagg torktumlas förutom jeans och skjortor samt tröjor. Jeans, skjortor och tröjor hängs upp på galge och torkas i torkskåp på 40-60 grader. Kunden ansvarar då för uppkomna skador vid eventuell krympning eller annan förslitning.

"Åtkomst till städobjekt"

För att kunna utföra sina åtaganden måste Urban Fresh AB ha fri åtkomst till kundens bostad när kundens städtid och städdag utfaller.

Med fri åtkomst menas att man kan komma in i bostaden under överenskommen tid och samtidigt kunna lämna den när man är klar. För att det ska fungera måste kunden se till att portkoder och nycklar är tillgängliga och aktuella. Detta gäller inte bara nycklar till bostaden, utan inkluderar även nycklar till balkong, altan, tvättstuga och sopprum om personalen behöver tillgång till dessa utrymmen.

Urban Fresh kommer att försöka kontakta kunden på uppgivna telefonnummer för att avgöra hur man kan lösa situationen om en fri åtkomst ej är möjlig. Urban Fresh måste nå kunden inom 30 minuter, annars ses städtiden som förverkad och kunden betalar som för en ordinarie städning. Urban Fresh kommer att vänta max 60 minuter från den tiden städningen var inplanerad till, under förutsättning att kunden har kunnat nås inom de 30 första minuterna.

Med fri åtkomst avses också att kunden måste se till att boka upp tvättstuga om ett sådant arbetsmoment är uppbokat. Missar kunden att boka tvättid så utförs ingen tvätt åt kunden men Urban Fresh tar betalt för momentet som om det vore utfört.

Om en tvättid inte kan användas pga trasig maskin, ”stulen” tvättid eller andra omständigheter som Urban Fresh AB inte råder över kan kunden ej kräva kompensation av Urban Fresh. Urban Fresh tar betalt för momentet som om det vore utfört. Urban Fresh kommer vid sådana tillfällen försöka utföra extramoment i kundens bostad. Vid en provstädning kan det vara klokt att påtala för oss vad som kan göras om förhinder uppkommer i inplanerade städmoment.

"Städredskap och Städmaterial"

Effektiva redskap ger kunden mer för pengarna. Införskaffa Urban Freshs produkter för bästa resultat, eller inhandla medel på din livsmedelsbutik utifrån listan på www.urbanfresh.se. Gamla verktyg och ovana med verktyget/materialet/medlet riskerar skada t ex golv och andra ömtåliga ytor. Våra mest nöjda kunder använder Urban Freshs utrustning.

"Fönsterputs abonnemang"

Hemstädskunder med fönsterputs abonnemang om minst 2 ggr om året får 20% rabatt på fönsterputs och Urban Fresh bokar in det på ordinarie städning i det månadsintervall kunden valt.

När Urban Fresh väljer tillfället i intervallet för fönsterputs efter väder, vind och belastning i schemat erhåller kunden rabatten.

Urban Fresh åker kollektivt och kan inte putsa på hög höjd där t.ex stege krävs. Fönster på ovanvåning måste vara öppningsbara

"Semester och frysning av abonnemang. Städning på lördagar och röda dagar/söndagar."

Urban Fresh levererar städning alla vardagar om året. Städning på röda dagar flyttas i största mån till närliggande dag. Urban Fresh meddelar kunden i god tid innan.

Vid flyttstädning och storstädning på söndagar och röda dagar tillkommer en pristillägg enligt överenskommelse.

Frysning av abonnemang är en lång form av avbokning och görs senast två veckor innan första tillfället. Vid frysning av abonnemang längre än 4 veckor debiteras 199 kr per månad. Längsta frysning är 2 månader. Kunden behåller sin städtid och städare. Gäller ej företagskunder.

"Provstädning och avbokningsregler gällande nya kunder"

Kunden har bokat en provstädning via ett webbformulär som återfinns på www.urbanfresh.se. Urban Fresh kommer till kunden utifrån kundens önskemål om tid och dag. Kunden kan efter att ha fyllt i avtalet ändra provstädningsdag så sent som 48 timmar innan överenskommen provstädning.

Om kunden vill fortsätta med ett städabonnemang hos Urban Fresh behöver detta inte meddelas specifikt efter provstädningen, utan abonnemanget löper på enligt den städtid och städdag man kommit överens om (se ovan). Vill kunden däremot inte fortsätta med städabonnemanget ska det meddelas senast 3 dagar efter att Urban Fresh utfört provstädningen i kundens bostad.

"Avbokningsregler gällande befintliga kunder"

“Avbokningsregler gällande befintliga kunder”

Avbokning från kundens sida

Avbokning av städningen kan göras fram till 24 timmar innan städtillfället utan extra kostnad. Avbokningar med kortare varsel dock, senast kl.7 samma dag debiteras med inställelseavgift som motsvarar 2 timmar städning.  Detta gäller alla avbokningar oberoende av orsak. Avbokningar senare än kl.7 samma dag eller ej avbokat städning debiteras med fullt pris.

Avbokning från Urban Fresh

Urban Fresh kan avboka en städning vid brist på personal. Avbokningen kan ske samma dag och extrastädning ges vid möjlighet. Se ovan under vad som gäller vid avbokning p.g.a. sjukdom hos ordinarie personal.

"Larm, nycklar och säkerhet"

Säkerhet är Urban Freshs kunders och anställdas trygghet och ska genomsyra vårt arbete och våra rutiner.

Nedan följer några viktiga säkerhetsaspekter:

Sekretessavtal tecknas med all personal
Vid anställning görs utdrag ur belastningsregistret för all personal
Säkerhetsrutiner, såsom nyckelhantering, säkerställs via rådgivning från SSF (Svenska Stöldskyddsföreningen)
Nycklar hanteras kodat enligt SSFs riktlinjer
Ansvarsförsäkring finns.

Urban Fresh ansvarar för kvitterade nycklar och märks enligt säkerhetsrutinerna. Återlämning av nyckel kvitteras av kund på Urban Fresh kontor.  All annan nyckelhantering friskriver sig Urban Fresh allt ansvar ifrån. Vill kunden att nyckeln skickas med REK debiterar Urban Fresh 150kr för detta och friskriver sig från ansvar.

Vill kunden inte ge ut en nyckel är det möjligt att kunden istället öppnar för Urban Freshs personal, samt låser då städningen är utförd. Det är också möjligt att komma överens om en nyckellösning med fast plats där nyckeln hämtas/lämnas. Vid åtkomstlösningar där kunden anger en plats där nyckel förvaras och lämnas och är utanför kundens bostad ansvarar inte Urban Fresh för detta förfarande. Det gäller främst olåsta platser men även låsbara lösa objekt som låsbara brevlådor etc.

"Priser och fakturering"

Ingen avgift tillkommer vid elektronisk fakturering. Extramoment som utföres och bokas utanför kundens ordinarie arbetstid debiteras enligt fast pris bestämt i förväg med Urban Fresh – gäller bland annat, fönsterputs eller engångsuppdrag.

Provstädning debiteras enligt överenskommen taxa.

Fakturering sker inom 10 dagar efter utförd arbete. 10 dagar betalningsvillkor gäller. Fakturan skickas via e-post om inget annat avtalats. Faktureringsalternativ E-postfaktura samt e-faktura till bank är avgiftsfri. Vid tillvalet pappersfaktura tas en fakturaavgift på 50kr. Eventuella invändningar mot fakturan ska göras senast samma dag som förfallodatumet på fakturan för att de ska beaktas.  Vid utebliven betalning går ärendet över till inkassobolag och kronofogden. Dröjsmålsränta debiteras enligt lag.

"Reklamationer och försäkringar"

rban Fresh AB är ansvarsförsäkrat via Trygghansa till 10 000 000kr.

Oberoende av vilken skada som inträffar bör skadan rapporteras senast 24 timmar efter kundens hemkomst den dag då städningen blivit utförd. Skador som rapporteras senare än 5 dagar efter själva händelsen kommer inte beaktas. Ju senare en skadeanmälan utförs av kund desto svårare blir det att fastställa vem som bär ansvaret.

Skador på fast och lös egendom som golv, spisar, kylar, sängar och andra möbler kontrolleras i första hand av oss tillsammans med kunden. Vid behov tas det in en oberoende besiktningsman för att fastställa skadans omfattning och vem som orsakat skadan. Fastställs det att det utan tvivel är Urban Freshs som orsakat skadan kommer Urban Fresh att ersätta kunden.

Skador som inte ersätts: Skador som uppkommit på grund av bristande information till städaren, t.ex. angående skötsel av en vis typ av material, ersätter Urban Fresh  ej uppkommen skada för. S ersätter inte skador som åstadkommits p.g.a. att lös/fast inventarier inte är korrekt monterade eller placerade. Detta kan t.ex. vara fönsterbrädor som inte sitter fast eller instabilt placerade föremål. Kräver lös eller fast egendom särskild aktsamhet skall detta meddelas skriftligt till Urban Fresh som sedan skriver in detta i arbetsordern. Förslitningsskador på fasta inventarier som uppkommer vid ett normalt och ansvarsfullt städande ersätts ej.

"Uppsägning"

Uppsägning av städabonnemanget görs skriftligen via mail “info@urbanfresh.se till Urban Fresh.
Uppsägningen träder i kraft 1 månad efter att kunden skickat in uppsägningen. Företagskunder har uppsägningen enligt avtal.

"Tvist"

Tvist med anledning av detta avtal ska avgöras enligt lag om skiljeförfarande.

Detta avtal har upprättats skriftligen. Kontraktsskrivningen har skett elektroniskt och kunden har gett sitt fulla medgivande att avtalet är fullt juridiskt bindande trots att den saknar kundens eller Urban Fresh AB´s och dess representanters fysiska underskrifter. Kunden är alltid den person som fyllt i sitt personnummer på kundavtalet. Avtalet godkänns automatiskt när städningen påbörjas efter överenskommelse via mejl eller telefon.

wpChatIcon